Hoofdstuk 6 - Les 3

Tekst kan aan een afbeelding worden toegevoegd d.m.v. d Graphics class:
  1. Maak een Graphics object
  2. Maak een Font object
  3. (Optioneel) Maak een Brush object
  4. Roep Graphics.DrawString aan

Een eenvoudige manier om een Font object aan te maken is als volgt:

FontFamily ff = new FontFamily("Arial");
Font f = new Font(ff, 12);
Om een font in te lezen vanuit een string, maak dan gebruik van de FontConverter class.

Op de volgende manier kan tekst worden 'getekend'
Graphics g = this.CreateGraphics();
Font f = new Font("Arial", 40, FontStyle.Bold);
g.DrawString("Hello, world!", f, Brushes.Blue, 10, 10);
Hiervoor kan het beste een label gebruikt worden, maar met deze methode kan er ook in afbeeldingen worden geschreven. Handig voor bijvoorbeeld copyrights e.d..

Met de StringFormat class kan de richting en uitlijning van de tekst bepaald worden. Een object hiervan kan vervolgens meegegeven worden aan de DrawString methode.

Reacties

Populaire posts van deze blog

[SQL Server] varchar vs nvarchar

MS Sql 70-461: Chapter 5

[C#] Class serialiseren en deserialiseren