Hoofdstuk 6 - Les 3
Tekst kan aan een afbeelding worden toegevoegd d.m.v. d Graphics class:
Op de volgende manier kan tekst worden 'getekend'
Met de StringFormat class kan de richting en uitlijning van de tekst bepaald worden. Een object hiervan kan vervolgens meegegeven worden aan de DrawString methode.
- Maak een Graphics object
- Maak een Font object
- (Optioneel) Maak een Brush object
- Roep Graphics.DrawString aan
Een eenvoudige manier om een Font object aan te maken is als volgt:
Om een font in te lezen vanuit een string, maak dan gebruik van de FontConverter class.FontFamily ff = new FontFamily("Arial");
Font f = new Font(ff, 12);
Op de volgende manier kan tekst worden 'getekend'
Hiervoor kan het beste een label gebruikt worden, maar met deze methode kan er ook in afbeeldingen worden geschreven. Handig voor bijvoorbeeld copyrights e.d..Graphics g = this.CreateGraphics();
Font f = new Font("Arial", 40, FontStyle.Bold);
g.DrawString("Hello, world!", f, Brushes.Blue, 10, 10);
Met de StringFormat class kan de richting en uitlijning van de tekst bepaald worden. Een object hiervan kan vervolgens meegegeven worden aan de DrawString methode.
Reacties
Een reactie posten