Hoofdstuk 6 - Les 2

De System.Drawing.Image class is abstract en geeft de mogelijkheid om een afbeelding te maken, te laden, aan te passen of op te slaan. Er kunnen instanties van de Image class gemaakt worden door Image.FromFile of Image.FromStream aan te roepen. Daarnaast kan ook gebruik gemaakt worden classes die erven van Image: System.Drawing.Bitmap en System.Drawing.Imaging.Metafile (voor geanimeerde afbeeldingen).

Bitmap heeft onder andere 2 methode die Image niet heeft:
  1. GetPixel: Geeft de Color object van een bepaalde pixel in de afbeelding.
  2. SetPixel: Geeft een pixel een bepaalde kleur.

Om een afbeelding te tonen van de harde schijf kan een PictureBox gebruikt worden. De afbeelding kan worden geladen met Image.FromFile om vervolgens de BackgroundImage te zetten van de PictureBox. De achtergrond van een form kan gezet worden door een Graphics object van de form aan te maken en vervolgens de methode DrawImage aan te roepen.

Om een nieuwe afbeelding te maken, maak je een nieuwe Bitmap aan zonder een constructor te gebruiken die een Image nodig heeft. Vervolgens kan de afbeelding opgeslagen worden met Bitmap.Save.

Icons zijn transparante bitmaps met een grootte van 40x40. Om een icon op een form te zetten kan er gebruik gemaakt worden van de DrawIcon methode van het graphics object.

Graphics g = this.CreateGraphics();
g.DrawIcon(SystemIcons.Question, 40, 40);

Reacties

Populaire posts van deze blog

[SQL Server] varchar vs nvarchar

MS Sql 70-461: Chapter 5

[C#] Class serialiseren en deserialiseren