Hoofdstuk 1 - Les 3

Interfaces bepalen hoe een class eruit komt te zijn. Er kan worden vastgelegd welke methods en properties de class minimaal moet bevatten.

Veelgebruikte interfaces zijn:
IComparable
Wordt geïmplementeerd bij types waarvan de waarden kunnen worden geordend

IDisposable
Definieert methods voor disposing handmatig. Deze interface is belangrijk voor grote objecten die veel resources (geheugen) in gebruik nemen.

IConvertible
Maakt het mogelijk om een class te converteren naar een basis type, zoals boolean, byte, double of string

ICloneable
Ondersteunt het kopiëren van een object

IEquatable
Voor het vergelijken van een class op gelijkheid. Als je deze interface zou implementeren kan je zeggen if (a == c)

IFormattable
Staat het toe om de waarde van een object te converteren naar een specifiek geformatteerde string

Attributen
Attributen beschrijven de wijze waarop een type, method of property behandeld moet worden. Zo kun je bijvoorbeeld [Serializable] boven aan class zetten om aan te geven dat de class geserialiseerd kan worden. Zonder dit attribuut kan de class niet worden geserialiseerd.

Type Forwaring
Type Forwarding maakt het mogelijk om een type te verplaatsen van de ene assembly (assembly A) naar de andere assembly (assembly B) op zo'n manier dat de client die gebruik maakt van de assembly (assembly A) niet gecompileerd hoeft te worden. Voorbeeld:
using System.Runtime.CompilerServices;
[assembly:TypeForwardedTo(typeof(DestinationLibrary.TypeA))]

Reacties

Populaire posts van deze blog

[SQL Server] varchar vs nvarchar

MS Sql 70-461: Chapter 5

[C#] Class serialiseren en deserialiseren